sobota, 18 stycznia 2014

Chleb pszenno - żytni na drożdżach

Jak mnie tu dawno nie było. Aż wstyd się tak nagle pokazać i tak zwyczajnie, jak gdyby nigdy nic, umieścić wpis.  Pewnie specjalnie was nie zaskoczę pisząc, że to przez nadmiar obowiązków i brak czasu. Z drugiej strony muszę przyznać, że nawet gdy ugotuję coś pysznego, dzieje się to z reguły wieczorem po pracy gdy jest już ciemno, a wtedy jak wiadomo nawet nie da się zrobić przyzwoitych zdjęć. I pomimo że nie brak mi kulinarnych pomysłów i regularnie staram się upichcić coś pysznego,  ten fakt zniechęca mnie do publikowania kolejnych przepisów. Przeglądając natomiast ostatnio blogi kulinarne doszłam również do wniosku, że jest tak dużo wspaniałych blogów z oryginalnymi przepisami oraz profesjonalnymi zdjęciami, że rzeczą wręcz niemożliwą jest im dorównać.

Aż rozmawiając z jedną koleżanką, z drugą i kolejną okazało się, że chętnie do mnie zaglądają i robią to wręcz regularnie. I namawiają mnie, żeby pisać dalej, gotować, piec, fotografować i nie zniechęcać się. A więc jestem, jestem i piszę i dzielę się z wami kolejnym sprawdzonym przepisem, tym razem na pyszny i zdrowy chleb. Uważam, że nie ma nic wspanialszego jak rozchodzący się po całym domu zapach pieczonego chleba. Do niego masełko czosnkowe lub smalec ze skwarkami, mmm pycha! Tym razem chlebek pszenno-żytni, jak najbardziej glutenowy, bo mąż też coś musi jeść ;-)


Ten chleb możecie upiec zarówno w piekarniku jak i w automacie, ja zdecydowałam się na ten drugi sposób. 

Składniki:
  • 150 g mąki żytniej razowej typ 2000
  • 150 g mąki chlebowej typ 750
  • 300 g mąki pszennej typ 450
  • 360 ml wody
  • 5 g suchych drożdży
  • 15 g soli
  • pół łyżki miodu
  • 40 g ziaren słonecznika (opcjonalnie)

Wykonanie:

Do pojemnika wsypać mąkę, sól, drożdże i dodać miód. Na koniec wlać lekko podgrzaną wodę, której temperatura nie może przekraczać 37° C, bo drożdże nie urosną. Słonecznik dodajemy dopiero wtedy, gdy sygnał dźwiękowy automatu wskaże właściwy do tego moment.
W automacie (Moulinex) włączyłam 3 program do wypieku chleba pełnoziarnistego. Cały proces wyrabiania, wyrastania i wypiekania trwa 3h 42min. W automacie innej marki proponuję ustawić cykl do wypieku chleba o podobnej długości.

Chcąc upiec chleb w piekarniku wyrabiamy ciasto ręcznie aż stanie się gładkie, następnie formujemy kulę, którą wkładamy do miski przykrytej folią, a następnie odstawiamy do wyrośnięcia na 2,5 godziny w ciepłe miejsce. Z ciasta formujemy bochenek, który kładziemy na blasze i odstawiamy pod przykryciem na kolejną godzinę. Piekarnik nagrzewamy do 230° C i w tej temperaturze pieczemy chleb przez 10 min, kolejne 10 min w 210° C , a następnie w 180° C przez około 30/35 min.




3 komentarze:

  1. Czy można wyrabiać w automacie, a piec w piekarniku. Ile drożdży świeżych?

    OdpowiedzUsuń
  2. witam, czy zamiast mąk: pszennej typ 750 i typ 450, można użyć jednej np typ 550 lub tortowej, czyli 150g mąki żytniej razowej i 450g mąki pszennej typ 550? Bardzo proszę o szybką odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chlebek upieczony zgodnie z przepisem, wygląda fajnie, ale jak smakuje jeszcze nie wiem. Ponieważ nie doczekałam się odpowiedzi na moje pytanie, kupiłam potrzebne mąki i upiekłam zgodnie z przepisem.

    OdpowiedzUsuń